Vi skapar med snoddar!

on 23 januari 2012

av Pia/Pippin

Den 23e januari 1952 slog Gösta "Snoddas" Nordgren igenom i radioprogrammet Karusellen. Vi minns honom idag, 60 år senare, genom att göra alster med snoddar av alla de slag.

Gösta "Snoddas" Nordgren var född 30 december 1926 i Arbrå i Hälsingland. Hans pappa hade en fiskbil varifrån han sålde fisk och även kondomer. Gösta var ofta med sin pappa i bilen och blev då kallad "Gummisnodden". Det förkortades senare till "Snoddas" helt enkelt.

Lite om Snoddas liv
Snoddas blev senare flottare och bandyspelare i Bollnäs GIF. Dock finns det vissa tvivel om att han verkligen var flottare. En del minns honom bara som fiskhandelsbiträde.

Han blev inbjuden att sjunga sin låt Flottarkärlek i radion, och orsakade en helt otrolig "Snoddas"-feber.

Jag är ju född 1957, alltså 5 år efter radioprogrammet, men jag kan fortfarande komma ihåg att låten var väldigt populär.

I radioprogrammet fanns dock inte refrängen "Haderian Haddera" med eftersom programledaren Lennart Hyland ansåg den för vulgär, men den fanns med på skivinspelningen.

Snoddas medverkade också i ett par Åsa-Nisse-filmer 1952 och 1967. Snoddas dog den 18e februari 1981.

Här nedan kan du se våra alster med en massa olika typer av snoddar.

Vi börjar med Mahlin78 som gjort en dubbel-layout om skapandet av sin scraphörna. Notera det lilla söta kuvertet med snodd.


En layout om min nya scraphörna, som tillkom i höstas. Tidigare delade jag och maken skrivbord, det var i alla fall vad han trodde Jag hade lagt beslag på hela skrivbordet, och till slut tröttnade vi båda två på det och efter en massa mätande och funderade blev det en tur till stora varuhuset och inköp av nya möbler. Det har blivit precis så bra som jag hoppades! Nästan bättre! Min förvaring har kommit till sin rätt och fungerar verkligen perfekt!
Layout av Mahlin78



Detaljbilder av layout av Mahlin78

Vi fortsätter med Cissi som även hon gjort en härligt färgglad layout.


En däckad kille efter en heldag i huvudstaden då vi gick gata upp och gata ner. Här tar vi en paus på däcket till en av krogbåtarna. I mina gömmor hittade jag en cutout med en krona på som fick bli en tag. Jag monterade den på en hårdare kartong, stansade ett hål för snodden och täckte sedan hela ytan med 3-d lack till sist skrev jag dit stockholm med rub-ons bokstäver.
Layout av Cissi



Detaljbilder av layout av Cissi

Spacegirls layout har härliga bilder av svampar med snott snöre som dekoration.


En layout med ett av mina favorit-höstmotiv, röd flugsvamp. De små svamparna och gräset har jag stansat ut, de vita prickarna har jag gjort med pearlmaker. Jag har använt bakers twine och virat runt papperet ett par varv
Layout av Spacegirl

Lillylva valde att göra ett kort och snodde ett band i kanten på det.


Jag valde att sno runt band runt kanten på mitt mörka mönsterpapper.
Först gjorde jag hål med min crop-a-dile och sedan var det bara att köra.

Kort av Lillylva



Detaljbild av kort av Lillylva

Så här har vi valt att minnas Snoddas, hur minns du honom?

Här nedan har du lite länkar till andra artiklar här på Skrotboken om snoddar och virade saker.

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Snurrade blommor av tygband! av Pippin
- Tutorial - Rolla mönster med gummiband av maxell - GummiSNODDar som snos runt en roller
- Ska vi byta grejer ... Sams byteshandel 3 av Bi - Ett inlägg med julkort som innehåller Quillade/snodda pappersstjärnor samt kort av maxell och Pippin med Bakers Twine
- Red, white and blue av maxell - Innehåller kort av Elin med Bakers Twine
- Vi knepar och knåpar med knopar... av Bi - Innehåller alster med tvinnade rep och garn

0 kommentarer: